torsdag 14. mai 2009

Våren 09

Siden det er mange som har vist interesse, har jeg bestemt meg for å lage en blogg der jeg skriver litt om hva jeg driver med her nede i Meråker. Siden det er mitt første innlegg har jeg bestemt meg for å oppsumere skoleåret til nå.

De første ukene var jeg egentlig litt skeptisk. Det var mye nytt. Jeg fikk litt "refs" siden jeg ikke hadde hatt så mye skille mellom lette og harde uker. Det var også litt å hente på teknikken. Etterhvert ble teknikken justert og skillet mellom ukene større. Først da begynte treneren å virke litt positiv til hvordan jeg trente. Jeg synes det også ble mye lettere å trene etter at jeg begynte her. Folk er vandt til å se rulleskiløpere. Forholdene kunne heller ikke vært mer tilrette for langrennstrening. Rulleskiløypen er kanskje det mest kjente treningsanlegget, men det er mye mer. Man finner alltid en plass å jogge. Asfalten utenfor rulleskiløypen er også relativt grei å gå på. Og det finnes ett styrkerom der det ligger styrkeapparater for langrennstrening. Trening i skoletiden er også en fin måte å kombinere skole og trening på.

Utover høsten synes jeg det ble gjort mye nytt, men fortsatt mye solid trening før vinteren brakte løs. Nivået var det villeste jeg hadde opplevd. Man var aldri alene på intervallene. Det var alltid noen på ditt nivå. Selv Petter Northug klarte ikke å riste fra seg sultne juniorer. Å ha flere samlinger i Sverige ble også ganske spennende. Østersund, Våladalen og Bruksvallarne er stedene hvor vi har hatt skolesamlinger. Østersundsamlinga var kanskje den mest spennende. Det var rulleskiløype gjennom en del av lysløypa. Omtrent på lengde med den i Meråker. Men sykdom ødela den siste dagen av samlinga, og jeg måtte dermed stå over ett testløp. Våladalsamlinga var sammen med ett svensk skigymnas fra Järpen ved Åre. Selv om de var svensker var det høyt nivå på dem også. Bruksvallarne samlinga var den første samlinga på snø. Forholdene i Bruksvallarne var upåklaglige. Fine og variert terreng kombinert med faste spor og mye snø.

Etter en tung start på desember var det klart for juleferie. I juleferien ble det mye fokus på langturer. Det var greit å komme nordover igjen og traske gjennom løypene i Folkeparken og Kvæfjord. Ved slutten av romjula begynte formen etterhvert å løsne for min del. Det fikk jeg også merke på den første norgescupen i Granåsen der det ble 4.plass. Å gjøre gode løp etter en tung fjorårs sesong var en god følelse, siden harde perioder tar mye på psykisk. Jeg brukte derfor over en uke på å komme over plasseringa. Etter Granåsen kom prestasjonene jeg egentlig ikke skulle klare på rekke og rad. 3.plass i NM var kanskje høydepunktet. Målet med sesongen var jo egentlig å sanke litt poeng, og det klarte jeg jo. Poeng ble det jo på alle rennene, og siden den dårligste plasseringa var 26.plass har det vært en jevn sesong. Det har vært veldig oppløftende å få til gode løp etter en tung sesong. Det gir ett ekstra "kick" til å satse videre. Totalt i Norgescupen ble det 11.plass. Det første jeg tenkte var at det kanskje var litt surt å komme like utfor topp 10. Men jeg kunne jo egentlig ikke forventet noen bedre plassering.

Nå på våren har vi hatt en del testløp med skolen. Tour De Meråker var kanskje det største av dem. Det var bestående av ett stakeløp, en duathlon og som tradisjonen sier, ett motbakkeløp til slutt. Skolemesteskap i sprint har det også vært. Vi har også hatt staketest på rulleski og etterhvert vil det også bli en del på løping.

Alt i alt er jeg fornøyd med skoleåret. Selv om det er litt skole å ta fatt i nå, blir det fortsatt god tid til trening. Det er flere fordeler og bakdeler med skolen. Fordelene er jo miljøet man kommer inn i med mange skiløpere. Det er skjeldent man trener uten å møte på andre skiløpere. Forholdene ligger tilrette hele tiden. I år kom snøen på ett blunk, og ligger der den dag i dag. Noen av bakdelene er at det ikke er rennoppfølging, man må ordne med transport på egenhånd. Og for den hjemkjære er det heller ikke plassen, siden det er ett stykke unna Harstad. Men skolen er på bedreingenes vei. Til vinteren vil det komme en helt ny skole med gode smøremuligheter bl.a. Det vil også bli toppidrettsatsing her, slik som i andre skigymnaser som Nordreisa og NTG.

Videre fremover vil det bli sykkeltur sammen med 9 andre til Østersund som vi har planlagt selv. I sommerferien blir det også en del trening i Harstad. Regner vel med å møte gamle treningskompiser i sommer.

Håper dere likte innlegget, vi prates!

1 kommentar:

  1. Gratulerer med bloggen, Martin. Så ser vi frem til å høre mere fra deg og satsingen din fremover. Vi høres og Lykke til videre.

    SvarSlett